10 september 2019

De zelfstandigheid van de leerling

Draagt inrichting van een gebouw bij aan zelfstandigheid van de leerling?

MooiJanie_ICSAmsterdam

Een mate van zelfstandigheid van de leerling vinden we steeds belangrijker in het onderwijs. Er zijn allerlei manieren en methodes om die zelfstandigheid te bevorderen. Kan de inrichting van een gebouw ook bijdragen aan de zelfstandigheid van de leerling?

 

Zeker, ik ben ervan overtuigd dat dat kan. Sterker nog, ik denk dat dit in de meeste gebouwen al mogelijk is, we zien het vaak alleen niet. Het gebouw is ondersteunend en maakt mogelijk. Het is aan de directie en leerkrachten om vertrouwen te durven geven aan leerlingen om om te gaan met zelfstandigheid.
Het gebouw is dus geen doel op zich, net als dat al die methodes en manieren dat niet zijn. Het gaat om loslaten en vertrouwen en tijd nemen om te evalueren, juist ook met leerlingen.
Leerlingen weten vaak heel goed wat ze nodig hebben, ook in een ruimte. Als leerkrachten en leerlingen samen in gesprek gaan, kunnen volgens mij de mooiste plannen gemaakt worden voor zelfstandig werken en leren in een schoolgebouw.