Montessorischool Jan Vermeer
"De ambitie is om een toonaangevende school te realiseren in een inspirerende, gezonde en fijne omgeving."
Tijdens verschillende interactieve sessies met vertegenwoordigers vanuit school, opvang en gemeente is vanuit visie en ambitie toegewerkt naar een huisvestingsconcept en ruimtelijke, functionele en technische eisen voor de nieuwbouw.
De buitenruimte speelt een belangrijke rol in de brede ontwikkeling van kinderen en wordt gezien als pedagogische voorziening. Uitgangspunten zijn een groene, gevarieerde en duurzame omgeving in combinatie met natuurlijke materialen die uitnodigen tot ontdekken en bewegen. De omgeving is afgestemd op de belevingswereld van de kinderen en bevat educatieve elementen, zoals een ‘Montessoripad’ (blotevoetenpad) en een zonnewijzer.
De ruimtelijke organisatie van de nieuwbouw bestaat uit een cluster voor kinderen van 0 – 3 en 3 – 6 jaar en een cluster voor kinderen van 6 – 9 en 9 – 12 jaar. Binnen deze clusters staan ruimten waar mogelijk in open relatie tot elkaar waardoor de verschillende leeftijdsgroepen elkaar makkelijk kunnen ontmoeten. Deze ontmoeting levert een belangrijke bijdrage aan de groei van kinderen. School en opvang hebben een herkenbare eigen plek, maar kunnen ook gebruik maken van elkaars ruimten en voorzieningen.
Het toekomstbeeld zoals omschreven in het Programma van Eisen is een richtlijn voor de uitwerking van het ontwerp van de nieuwbouw.