Speciaal onderwijs

Zo gewoon mogelijk bijzonder zijn

Speciaal onderwijs is in ontwikkeling. Het thema inclusie staat volop in de belangstelling. In 2023 heeft de Rijksoverheid de Werkagenda Route naar inclusief onderwijs in 2035 gelanceerd. Sinds begin dit jaar (2025) is er een nieuwe NEN Toegankelijkheid. 

Artist Impression spelende kinderen revalidatie ROER
Koen van Velsen arch

Zo gewoon mogelijk bijzonder zijn

Speciaal onderwijs is in ontwikkeling. Het thema inclusie staat volop in de belangstelling. In 2023 heeft de Rijksoverheid de Werkagenda Route naar inclusief onderwijs in 2035 gelanceerd. Sinds begin dit jaar (2025) is er een nieuwe NEN Toegankelijkheid. 

Ca 15% van de Nederlanders hebben een beperking. Ca 4% van de kinderen in Nederland zijn aangewezen op speciaal onderwijs, vaak ver van hun huis, vanwege een beperking of een chronische ziekte die specialistische expertise en aangepaste huisvesting vraagt. Die kinderen krijgen niet allemaal het onderwijs dat qua niveau en type bij hen past en hebben bovendien veel minder regie over hun eigen sociale leven: geen vriendjes in de buurt. Ook groeit het aantal ‘thuiszitters’: kinderen voor wie het lastig blijkt passend onderwijs aan te bieden.

Leeromgeving die aansluit bij diversiteit en speciale behoeften

Het is en blijft altijd een ingewikkelde puzzel om aan te sluiten op individuele ontwikkelbehoeften binnen de kaders die gesteld worden aan oppervlakte en financiën. Zeker in het Speciaal onderwijs lopen de behoeften uiteen. ICSadviseurs helpt om de perfecte ruimtes en een leeromgeving te creëren, die klopt met uw onderwijsvisie en die aansluit bij de grote diversiteit en speciale behoeften. Zo normaal mogelijk én met plek voor intensieve, vaak individuele begeleiding. 

Samen met u werken we aan gebouwen en omgevingen waar alle kinderen zich welkom voelen. Als het kan zo dichtbij mogelijk, zodat een kind in de eigen wijk naar school kan gaan. 

 

Toegankelijke en inclusieve huisvesting

Inclusieve huisvesting gaat verder dan toegankelijkheid. Het zijn juist de zachtere kanten die wij in onze programma’s van eisen meer aandacht geven: daarbij gaat het om gevoel van welkom en verbinding, en om uitdaging, autonomie en talentontwikkeling. Deze eisen verbinden we smart aan de (huisvestings)visie van de organisatie. Daarmee maken we het belang van toegankelijkheidseisen duidelijk en komen we tot een goede en zorgvuldige ontwerpuitwerking en realisatie.

2105568 0376 2000x1333

Een speciaal hart voor een bijzondere doelgroep

Onze gespecialiseerde adviseurs ‘gaan aan’ bij de complexe vraagstukken voor deze bijzondere doelgroep. Samen met de vaak bevlogen docenten en begeleiding, zetten we graag die extra stap. We verdiepen ons in de specifieke behoeften van de gebruiker en luisteren naar hun verhalen. Zo komen we tot creatieve en passende oplossingen. Samenwerken is voor ons de basis. Medewerkers en leerlingen kunnen ons het beste vertellen wat hun behoeften zijn en waar hun wensen liggen.

Svd SO Fier EVA 20200216 003 2000x1334

Ambities voor toegankelijkheid en inclusie

Bij het opstellen van een huisvestingsvisie in het kader van een programma van eisen, haalbaarheidsonderzoek of strategisch huisvestingsplan bepalen we samen met u de ambities voor toegankelijkheid en inclusie voor de eigen specifieke doelgroep. En of een toegankelijkheidskeurmerk of -certificaat gewenst is. We kijken ook naar kansen in samenwerkingen. Dat kan onder één dak zijn, samen met bijvoorbeeld zorg en welzijn of combinaties tussen regulier en speciaal onderwijs.

Samen met u zorgen wij ervoor dat leerlingen, docenten en andere ondersteuning, zoals fysiotherapeuten en logopedisten, optimaal kunnen presteren. Dit vertaalt zich in huisvesting die aansluit op de individuele leer- en ondersteuningsbehoefte, nu en in de toekomst. Zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen in een passende, veilige inspirerende leeromgeving. Een omgeving die het leer- en ontwikkelproces versterkt.

SO Fier Utrecht 3 2000x1500

Praktische keuzes voor een veilige en rustige leeromgeving

Een mooi voorbeeld van deze samenwerking is bijvoorbeeld terug te zien bij SO Fier in Utrecht. In samenspraak met gebruikers en aannemer bepaalden we wat de beste plek is voor de toiletruimtes en ramen in het (school-)gebouw. Dit heeft geleid tot verrassende keuzes; iedere groepsruimte heeft zijn eigen toilet gekregen die vanuit het lokaal toegankelijk is. Zo wordt voorkomen dat leerlingen de klas uit gaan en op de gang gaan zwerven en zorgen voor bijvoorbeeld afleiding van anderen.

 Uw partner in het speciaal onderwijs

ICSadviseurs adviseert en begeleidt bij huisvestingsvraagstukken in alle vormen van het onderwijs. Ook binnen het speciaal basisonderwijs (SBO), Speciaal onderwijs (SO) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). 

We zetten daarbij de mens centraal. Het kind, de leerkrachten en/of zorgverleners. Wij begeleiden u van begin tot eind: van haalbaarheidsonderzoek, programma van eisen, architecten- en aannemerselectie tot realisatie en oplevering van het schoolgebouw. ‘Gewoon goed’ is voor ons niet goed genoeg. Wij gaan altijd voor de allerbeste oplossing, juist in het speciaal onderwijs.