Sport

Sport als verbindende factor

Sport en bewegen staat volop in de belangsteling. Het draagt bij aan vitaliteit en helpt mensen om langer gezond oud te worden. Daarbij verandert de manier waarop we sporten en worden ook buitenruimtes benut om beweging te stimuleren. 

ASM gymzaal met kinderen en begeleider bij Wolderhuus Zuidwolde

Hoe zorg je ervoor dat de openbare ruimte beweeg-vriendelijker wordt en aansluit bij de wensen en behoeften van inwoners? Hoe houd je maatschappelijke voorzieningen, zoals gymzalen en zwembaden, toekomstbestendig en exploitabel? Hoe kan sport en bewegen een grotere bijdrage leveren aan maatschappelijke doelen zoals gezondheid, participatie, re-integratie en zelfredzaamheid?

ICSadviseurs helpt opdrachtgevers bij het creëren van ruimte voor sport en bewegen. Van onderzoek en advies, via procesbegeleiding en exploitatieadvies tot bouwprocesmanagement en plannen voor clusteren en verbinden van sportaccommodaties en maatschappelijke voorzieningen.

Afwegingskader Binnensportaccommodaties

Veel gemeenten staan voor een belangrijke opgave: hun sporthallen en gymzalen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Verduurzamen, vernieuwen of afstoten? Zonder overzicht en inzicht is het lastig om de juiste keuzes te maken.

In opdracht van het Kenniscentrum Sport & Bewegen ontwikkelde ICSadviseurs het Afwegingskader Binnensportaccommodaties. Deze online tool ondersteunt gemeenten bij het maken van strategische beslissingen over hun sportvastgoed.

ASM gymzaal met kinderen en begeleider bij Wolderhuus Zuidwolde

Leren bewegen begint op school

Onderzoek wijst uit dat kinderen zich beter concentreren door leren af te wisselen met bewegen of zelfs te combineren. Het leidt tot betere schoolprestaties en heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, zelfbeeld en sociaal gedrag van kinderen. Hoe integreer je deze vorm van bewegen en leren in je schoolgebouw en onderwijs? Dat kan al heel laagdrempelig. Gebruik skippyballen in de klas of bestikker trappen met rekentafels en laat kinderen al springend leren. 

Op de lange termijn is voor het integreren van bewegend leren en leren bewegen, zowel binnen als buiten het schoolgebouw, een gedegen plan nodig. Dit bereik je door leer- en beweegvriendelijke ruimtes te realiseren, zoals een beweegplein waar je kunt klimmen en klauteren. Of gangen waarin je al zwaaiend aan de ringen kunt voortbewegen. Buiten is het belangrijk dat grijze schoolpleinen transformeren tot speelse, groene, educatieve en sportieve zones. Plekken waar eigentijds bewegingsonderwijs wordt gegeven in daarbij passende gymzalen en lessen steeds meer buiten plaatsvinden.

Adviseurs ICS in gymzaal Wolderhuus Zuidwolde

Beleid integraal vormgeven

Wij helpen u graag om deze vragen te beantwoorden en werken voor veel gemeenten aan het vormgeven van beleid. Of dit nu gaat om accommodatiebeleid, sportstimuleringsbeleid of het komen tot toekomstige beheer- en exploitatieplannen van maatschappelijke voorzieningen. Dit doen we op een integrale wijze waarbij vooral aandacht is voor de realisatie van een zo optimaal mogelijk (maatschappelijk) rendement op het gemeentelijk sportkapitaal. Denk hierbij aan de sociale en fysieke sportinfrastructuur met maatschappelijke organisaties (zoals sportverenigingen) als belangrijke participanten in de beleidsvorming.

Heeft u een vraag over uw (sport)accommodaties?

Neem gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Michel de Boer