NexTechnician Amsterdam
Het verzamelgebouw NexTechnician in Amsterdam is het netwerk voor mobiliteitstechniek waarin onderwijs en bedrijfsleven samenwerken. Met Florus Roelofsen, voorzitter van NexTechnician en Jan Remijnse, projectleider ICSadviseurs blikken we terug op een innovatief én leerzaam proces.
“Al 2000 jaar voordat de Mammoetwet in 1968 het beroepsonderwijs in leven riep, werden ambachten voor het mbo gewoon in de praktijk door bedrijven aangeleerd. Daar bemoeide de overheid zich niet mee. De ontwikkelingen gaan snel en de rekening die nodig is om het beroepsonderwijs actueel en innovatief te houden loopt op. Moet de overheid nog wel de grootste financierder van dit soort gebouwen zijn? Of moet je naar andere constructen gaan kijken en ook andere partijen in de lead laten zijn bij het inrichten van zo’n gebouw?” zegt Florus.
Wat was precies het doel voor dit gebouw?
Florus: “Dit gebouw beoogt een verzamelgebouw te zijn en is een materialisatie van een netwerk. We hebben tegen elkaar gezegd: het moet een gebouw zijn met onderwijs als hoofdgebruiker. Daar hebben we bepaalde faciliteiten voor nodig. De komende jaren gaan onze docenten ervaren dat dit een netwerkgebouw is. Maar daar hebben we nog wel stappen in te zetten.”
Kan je een voorbeeld geven?
Florus: “Stel er komt een introductie van een nieuwe type mobiliteit. Een elektrische auto of een waterstofauto bijvoorbeeld. En een bedrijf wil hier een week lang allerlei activiteiten rondom organiseren. Dan moeten we met elkaar kunnen zeggen: we doen de school dicht. Deze locatie is die week het centrum voor die activiteit. De onderwijsactiviteiten richten we in die week in rondom de introductie van zo’n nieuwe technologie. Op die manier kunnen we state-of-the-arttechniek tonen aan onze studenten. Hiermee loopt dit gebouw vooruit op de ontwikkelingen binnen de teams, maar ook wel binnen de branche.”
Florus: “Zo kunnen we state-of-the-arttechniek tonen aan onze studenten.”
Wat waren de belangrijkste wensen voor dit gebouw?
Florus: “Toen ik hier zes jaar geleden als directievoorzitter begon, heb ik alle docententeams gevraagd een moodboard te maken. Dit gebouw is het uiteindelijke resultaat van één van die moodboards. Op dat moodboard stond wat ze nodig hadden, namelijk een gebouw met voldoende hoogte, waar ook vrachtwagens in konden. Ze wilden graag een gebouw dat mobiliteit uitstraalde, voor zowel motorvoertuigen als tweewielers.”
Florus: “Dat moodboard is helaas verloren gegaan, maar ik vind dat we dat gebouw gerealiseerd hebben. In dit gebouw kunnen we via de naastgelegen parkeergarage auto’s naar de eerste verdieping brengen. Daar hebben we een grote commerciële ruimte. Bedrijven kunnen daar bijvoorbeeld een nieuw automodel presenteren. De belangrijkste toegevoegde waarde van dit gebouw is de hoogte van 7 meter, waardoor ook een vrachtauto gewoon op een lift kan.”
Jan: “Ook belangrijk is de draagkracht van de vloer. Deze is voldoende om op de eerste etage auto’s neer te zetten.”
Is dit gebouw duurzaam?
Florus: “Bij dit gebouw is van alle nieuwe technologieën gebruikgemaakt om het zo duurzaam mogelijk neer te zetten. Het heeft geen aansluiting op het gas. We gebruiken alle vrijgekomen warmte opnieuw dankzij plaatsing van een warmtepomp. Onze spuitcabine bijvoorbeeld, verbruikt aanzienlijk minder stroom doordat we daar met een lagere temperatuur kunnen spuiten.”
Wat was de rol van ICSadviseurs?
Florus: “De rol van ICS binnen dit proces was vooral die van mediator. En dat was uitstekend. Jullie hebben daar heel veel ervaring mee, en Jan al helemaal. Ik denk wel dat die rol van mediator in dit project ingewikkeld was, omdat er geen duidelijke opdrachtgever was.”
Jan: “Dit zie je niet zo heel snel. Dat je aan tafel gaat zitten terwijl de verhuurder nog niet eens een gebouw had bedacht, en eigenlijk gewoon al een huurcontract tekent zonder dat we daar echt een uitgebreid plan voor hadden. Daarnaast is bij ‘normale’ nieuwbouw meestal het bestuur opdrachtgever. Dat is heel helder. Hier hadden we eigenlijk meerdere partijen die op onderdelen beslissingen namen waaronder, de verhuurder, NexTechnician, de Raad van Bestuur, het Facilitair Bedrijf en het College. Dat maakt het ingewikkeld.”
Jan: “Het was een gigantisch taai proces. Naast het reguliere bouwproces, waren er buiten het bouwproces meer punten waar we aandacht voor moesten hebben. Als huurder van het pand moet je ervoor zorgen dat de verhuurder ook aansluit bij jouw plannen. Dat zorgde nog wel eens voor de nodige discussies.”
Florus: “De toegevoegde waarde van ICS was in allerlei trajecten heel groot. Zoals de vergunningstrajecten. Het verstrekken van de vergunning voor deze locatie lag buitengewoon ingewikkeld. Dit is namelijk niet alleen een onderwijslocatie, maar ook een distributiecentrum, een opslagplek met gevaarlijke stoffen en een parkeergarage. Het is dan essentieel dat je zo’n traject laat doen door mensen met expertise op dit gebied.”
Jan: “We zitten hier bovendien op een bedrijventerrein en een geluidsvrije zone met onderwijs. Dat bijt elkaar enorm. Daarnaast zit je nog dicht bij de snelweg. Zo komen allerlei vraagstukken bij elkaar. De omgevingsdienst vond de opgave zo complex dat ze van het hele gebouw één aanvraag wilde hebben. Dat betekende dat meerdere partijen samen tot één aanvraag moesten komen, terwijl wij als huurder de inbouw voor onze eigen rekening wilden nemen. Het was een leerzaam proces om te schakelen tussen alle partijen.”
"Het was een leerzaam proces om te schakelen tussen alle partijen."
Wat maakt deze opgave uniek?
Jan: “Het concept van NexTechnician, waar de mobiliteitsopleiding opgaat in het bedrijfsleven. Als je bedenkt dat ze eerst alleen een paar ruimtes in een college hadden en nu een hele eigen locatie met alles erop en eraan, dan vind ik dat een fantastisch resultaat. Het is toch heel uniek, dat hier beneden een enorme vrachtwagen staat en er aan allerlei grote voertuigen wordt gesleuteld. De praktijk zit zo dicht bij de theorie, dat maakt het wel heel mooi en bijzonder.”
“Jullie hebben gekregen wat jullie wilden, maak er nu wat moois van!"
Florus: “Een jaar of vier geleden zaten we met een aantal mobiliteitsbedrijven aan tafel. Er moest een locatie gekozen worden. Dat levert altijd debat op. Tot iemand zei: ‘Joh, weet je, het maakt ons eigenlijk helemaal niet uit waar je gaat zitten. Als het maar een gebouw is dat de uitstraling heeft van mobiliteit en waarvan iedereen denkt: ja daar moet ik heen.’ Ik vind dat we dat nu ook gerealiseerd hebben. De boodschap die ik meegeef aan het docententeam, de studenten en ook de bedrijven in dit gebouw is: jullie hebben gekregen wat jullie wilden, maak er nu wat moois van!”
Jan Remijnse
jan.remijnse@icsadviseurs.nl +31 6 22 56 99 13