23 januari 2020
Sport- en (Be)leefcampus: waar onderwijs, gezondheid, breedtesport en topsport samenkomen!
Onlangs is de eerste schop in de grond gezet voor de nieuwbouw van het Dr. Knippenbergcollege in Helmond. Het Dr. Knippenbergcollege maakt samen met het Carolus Borromeus College, het Vakcollege en de Praktijkschool Helmond deel uit van de OMO (Ons Middelbaar Onderwijs) Scholengroep Helmond.
Sport- en (be)leefcampus
Op terrein De Braak in Helmond komt een nieuwe sport- en (be)leefcampus waar onderwijs, gezondheid, breedtesport en topsport samenkomen. De nieuwbouw van het Dr. Knippenbergcollege gaat onderdeel uitmaken van deze campus. Een perfecte locatie voor de school, want zij richt zich naast technologie (Technasium) en vorm & media vooral ook op sport (sportklassen). Om haar onderwijsvisie op het gebied van sport te kunnen uitdragen en te faciliteren is nieuwbouw op deze locatie een logisch gevolg.
De campus is nog volop in ontwikkeling; de nieuwbouw van het Dr. Knippenbergcollege is de eerste ontwikkeling op het terrein dat nog verder ingericht wordt. Hiermee is de school trendsetter voor andere projecten (o.a. Stadion Helmond en Praktijkschool Helmond) die nog gaan volgen.
ICSadviseurs is vanaf de start van dit project betrokken geweest. We begeleidden opdrachtgever (OMO SG Helmond) en gebruiker (Dr. Knippenbergcollege) bij het opstellen van het Programma van Eisen. Aansluitend begeleidden we de architectenselectie, de totstandkoming van het ontwerp en zijn we verantwoordelijk voor het bouwprojectmanagement.
Onderwijsontwikkeling verweven in ontwerp
Het Dr. Knippenbergcollege is volop bezig met onderwijsontwikkeling. Samen met docenten en leerlingen heeft ICSadviseurs tijdens zowel de fase van het Programma van Eisen als tijdens de ontwerpfase verkend wat het onderwijs in het vernieuwde Dr. Knippenbergcollege van de leeromgeving vraagt. De school werkt met verschillende onderwijsvormen, waarbij zij veel aandacht geeft aan keuzevrijheid voor leerlingen, een mix van zelfwerkzaamheid en samenwerken en diverse leermethodes. Leerlingen werken straks in een creatieve en inspirerende leeromgeving, met een mix van klassieke onderwijsruimten, leerlabs en projectmatige ruimten. Medewerkers hebben hiervoor eigen ideeën ingebracht voor zowel de ruimtelijke invulling als de inrichting. Deze ideeën zijn door RoosRos architecten vervolgens vertaald in een ontwerp met lef: een licht, open en overzichtelijk gebouw waarin naast bedrijvigheid ook ruimte is voor rust en geborgenheid.
Échte samenwerking binnen project cruciaal.
Teambuilding tussen alle betrokken partijen is de basis voor een succesvol functionerende projectorganisatie. De rol van de gebruiker, zoals hierboven ook omschreven, is van groot belang.
Inge Janssen, betrokken bij het project vanuit ICSadviseurs kan dit alleen maar beamen:
“Ik heb zelden meegemaakt in mijn werk dat een gebruiker zo goed in staat is geweest om het ontwerpteam te voorzien van informatie. Op tekeningen heeft de gebruiker haar wensen in kaart gebracht, zoals de diverse benodigde aansluitingen. Hierdoor konden deze wensen goed vertaald worden in het uiteindelijke ontwerp. Kortom, een soepel proces waaraan alle betrokkenen met veel passie hebben gewerkt.”
Voor meer informatie over dit project, neem contact op met: