Het nieuwe schooljaar is van start gegaan. In 2022 dienen maatschappelijke organisaties een individuele routekaart op te stellen. Wat kunt u doen om uw duurzaamheidsambities te realiseren?
In het Klimaatakkoord van 2019 is vastgelegd dat de sectoren in het maatschappelijk vastgoed een sectorale routekaart gaan maken. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten), PO-raad en VO-raad hebben in 2020 voor het Primair en Voortgezet onderwijs de routekaart naar verduurzaming van schoolgebouwen gemaakt. Eind 2022 moeten alle scholen in Nederland, dus ook uw school, een individuele routekaart hebben opgesteld. Hierin staat omschreven hoe u als school gaat toewerken naar een duurzamer en aardgasvrij schoolgebouw. U heeft de eigen huisvestingscijfers en duurzaamheidsopgave in beeld (DMOP, routekaart voor de huisvestingsportefeuille op schoolbestuur niveau).
Planning vanuit het Klimaatakkoord
De sectorale routekaart laat zien dat de huidige cyclus van vernieuwing of renovatie bijna twee keer zo lang duurt als de gewenste cyclus voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Verduurzaming van de gebouwenvoorraad gaat daardoor te langzaam. Zo doorgaan is dus geen optie. Gemeenten en schoolbesturen moeten samen in actie komen.
In dit overzicht uit de sectorale routekaart, is mooi weergegeven wat u als schoolbestuur meteen al kunt doen.
Aan de slag?
Uw routekaart moet aan het eind van volgend jaar af zijn. Dankzij de informatie uit dit artikel heeft u mogelijk al een goede indruk gekregen van de stappen die u kunt zetten. Mocht u toch nog vragen hebben of meer willen weten over de route naar 2050: download dan hier onze flyer of neem contact met ons op.
Onze adviseurs begeleiden gemeenten en schoolbesturen bij de verduurzaming van schoolgebouwen. Voor onder andere scholen in de gemeente Heemskerk stelde adviseur Maarten Groenen een routekaart op voor de verduurzaming van schoolgebouwen. Bent u op zoek zijn naar begeleiding in dit proces, dan gaan wij graag vrijblijvend verder met u in gesprek.
Wilt u meer weten? Neem dan contact op met: