Afbeelding1

Al springend rekensommen leren en boulderend naar de wc

Door Michel de Boer:
Steeds vaker hoor ik de vraag bij scholen hoe ze meer aansluiting kunnen krijgen bij bewegend leren en leren bewegen, zowel tijdens de lessen als ook in en om het schoolgebouw. Wat houdt dit ‘Bewegend leren en leren bewegen’ in en waarom is het zo belangrijk voor kinderen? Ik vertel u er graag meer over!

Afbeelding1

Beweegarmoede en motorische achterstand

"We zien dat de motorische vaardigheden van kinderen, zoals een bal vangen en balanceren, ten opzichte van tien jaar geleden afnemen."

Inspirerende voorbeelden uit de praktijk

 
Piter Jelles
Voor scholengemeenschap Piter Jelles in Leeuwarden, begeleidden we aan de hand van interactieve sessies met het schoolteam en ook leerlingen de visievorming PvE-traject (Programma van Eisen) en een ontwerp voor het buitenterrein. In dit PvE zijn een viertal zones inhoudelijk en financieel uitgewerkt:
1. Sport & Bewegen
2. Leren & Beleven
3. Voeding & Tuinieren
4. De Chillzone.

 

Hyperion: anders maar toch vertrouwd
Bij het Hyperion Lyceum in Amsterdam waren we verantwoordelijk voor de begeleiding van het Programma van Eisen, de aanbesteding en het Bouwprojectmanagement. Absolute blikvanger binnen het gebouw is de enorme glijbaan, midden in het atrium. Een razendsnelle verbinding van de tweede verdieping met de begane grond. En zoals rector Elly Loman in een eerder interview terecht opmerkte: “De glijbaan staat symbool voor het spelen. Leren mag leuk zijn, school mag een plek zijn waar je graag naartoe gaat.”