Door Michel de Boer:
Steeds vaker hoor ik de vraag bij scholen hoe ze meer aansluiting kunnen krijgen bij bewegend leren en leren bewegen, zowel tijdens de lessen als ook in en om het schoolgebouw. Wat houdt dit ‘Bewegend leren en leren bewegen’ in en waarom is het zo belangrijk voor kinderen? Ik vertel u er graag meer over!
Bewegend leren, wat is dat?
Wanneer je de betekenis van bewegend leren opzoekt op het internet, dan kom je de volgende uitleg tegen:
"We zien dat de motorische vaardigheden van kinderen, zoals een bal vangen en balanceren, ten opzichte van tien jaar geleden afnemen."
Beweegarmoede en motorische achterstand
Bewegend leren en leren bewegen (volgens de basisprincipes/grondvormen van bewegen) integreren in het onderwijs en het schoolgebouw is van groot belang. De huidige schoolomgeving is vaak beweegonvriendelijk (zowel binnen als buiten) en stimuleert daardoor niet om te bewegen. We zien dat de motorische vaardigheden van kinderen, zoals een bal vangen en balanceren, ten opzichte van tien jaar geleden afnemen. Kinderen bewegen te eenzijdig en ontwikkelen zich zo onvoldoende in de grondvormen van bewegen. Wanneer je kijkt naar de sportdeelname van kinderen dan is Nederland Europees kampioen stilzitten. Onze basisschool kinderen zitten meer dan zeven uur per dag (thuis en op school)! Dit brengt op latere leeftijd verhoogde kans op overgewicht, obesitas en hart- en vaatziekten met zich mee.
Plezier is één van de belangrijkste motivaties om een leven lang te sporten en bewegen. Het is dan ook de uitdaging aan ons als volwassenen om kinderen dit plezier in sporten en bewegen mee te geven. We doen onszelf en ons lichaam een groot plezier met bewegen. We zijn ervoor gemaakt. Kinderen bewegen van nature en hebben een natuurlijke behoefte aan klimmen, klauteren en verkennen daarmee hun grenzen.
Gedegen lange termijnplan
Op de lange termijn is het van belang om bewegend leren en leren bewegen in een gedegen plan zowel binnen als buiten het schoolgebouw te integreren. Dit bereik je door leer- en beweegvriendelijke ruimtes te realiseren, zoals een beweegplein waar je kunt klimmen en klauteren. Of gangen waarin je al zwaaiend aan de ringen kan voortbewegen. Buiten is het belangrijk dat grijze schoolpleinen transformeren tot speelse, groene, educatieve en sportieve zones. Plekken waar eigentijds bewegingsonderwijs wordt gegeven in daarbij passende gymzalen en lessen steeds meer buiten plaatsvinden.
Inspirerende voorbeelden uit de praktijk
Piter Jelles
Voor scholengemeenschap Piter Jelles in Leeuwarden, begeleidden we aan de hand van interactieve sessies met het schoolteam en ook leerlingen de visievorming PvE-traject (Programma van Eisen) en een ontwerp voor het buitenterrein. In dit PvE zijn een viertal zones inhoudelijk en financieel uitgewerkt:
1. Sport & Bewegen
2. Leren & Beleven
3. Voeding & Tuinieren
4. De Chillzone.
Hyperion: anders maar toch vertrouwd
Bij het Hyperion Lyceum in Amsterdam waren we verantwoordelijk voor de begeleiding van het Programma van Eisen, de aanbesteding en het Bouwprojectmanagement. Absolute blikvanger binnen het gebouw is de enorme glijbaan, midden in het atrium. Een razendsnelle verbinding van de tweede verdieping met de begane grond. En zoals rector Elly Loman in een eerder interview terecht opmerkte: “De glijbaan staat symbool voor het spelen. Leren mag leuk zijn, school mag een plek zijn waar je graag naartoe gaat.”
Vragen over bewegend leren? Neem dan contact op met: